torsdag 31 mars 2016

Nya investeringskriterier

Lovade i höstas att jag skulle återkomma med nya investeringskriterier. Jag har tidigare följt någon sorts blandning av Graham och Lynch när jag tittar på investeringar (även fast det kanske inte alltid har framgått här).

Det jag tänkte nu är att förändra investeringskriterierna en aning och från och med nu använda det nya ramverket när jag berättar om nya investeringar eller bolag jag tittar på.

Det jag tänkte dela upp det på är:
Affärsmodell: Den viktigaste kategorin. Här letar jag efter:
a) Produkter/tjänster som jag mer eller mindre vet kommer efterfrågas även om 20 år.
b) Redovisat positivt resultat (senaste 10 åren)
c) Helst konjunkturoberoende intjäning
d) Tillväxt

Balansräkning/storlek: 
a) Helst mer eller mindre skuldfritt. (Återkommer om jag ska införa ett mått)
b) Ej mindre än 300 miljoner i market cap 

Utdelning:
a) Ger minst 3% i direktavkastning
b) Delar inte ut mer än redovisad vinst

Värdering:
a) Aldrig över p/e 25
b*) Beroende på tillväxttal och alla ovan givna kriterier mellan p/e 5-25.

Värderingen är det jag tycker är svårast. Vad är egentligt rätt pris att betala för ett bolag? Är H&M värt p/e 23, men NGS endast p/e 10, trots att de växer i samma takt? Eller föreligger det en felprissättning alt. en permanent storlekspremie? Lämnar frågan lite öppen för senare definition.

Kriterierna är rätt basic och flera är utan kvantifierade mål. Jag tror ändå att de kommer hjälpa mig fatta mer strukturerade köp. Återkommer med en genomgång av mina befintliga innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar