lördag 2 augusti 2014

Lever jag ett skittråkigt liv?

När man diskuterade sparande med "Svensson" (som inte sparar) brukar det alltid koka ner till att jag som sparar mycket måste ha ett skittråkigt liv. Jag tänker därför ägna ett inlägg åt att analysera hur min ekonomi skiljer sig mot gemene man (för att undersöka om jag rent statistiskt lever ett skittråkigt liv). Till min hjälp har jag använt siffror från SCB (HUT) och tagit siffrorna för bostadsrätt och 2012. Eftersom siffrorna är per hushåll har jag justerat de till att motsvara en vuxen (dvs. delat alla siffror med konsumtionsenheten).

Inkomster:
Svenssons disponibla inkomst (2012) var 270 tkr.
Min disponibla inkomst (2013) var 350 tkr.

Kostnader:
Svenssons totala kostnader (2012) var 218 tkr.
Min totala kostnad (2013) var 218 tkr.

(Slutsats 1): Jag tjänar mer än gemene man och använder mitt överskott till att spara. 

Ifall vi borrar oss ner i utgiftsposterna en aning så framkommer en del intressanta skillnader: För måltider, alkoholhaltiga drycker (krogbesök) och fritid (weekendresor) lägger jag totalt 23 tkr mer per år än gemene man. Däremot lägger gemene man totalt runt 47 tkr mer på transport (bil), köpta livsmedel och hushållstjänster (CSN, tv-abonnemang mm). Mitt boende är även runt 30 tkr dyrare än gemene man, vilket förklarar resterande skillnad.

(Slutsats 2): Mina utgifter hålls nere av att jag inte har en bil, inte köper en massa krafs på stormarknader och inte abonnerar på 10 olika sportkanaler snarare än att jag sparar in på nöjen som restaurang/krogbesök och resor.

För att sammanfatta. Givetvis skulle jag kunna lägga ännu mer pengar på nöjen och läs tidigare inlägg där jag går pratar om problematiken att börja överspara. Men rent statistiskt så har jag mer roligt än gemene man trots att jag sparar mycket pengar.

1 kommentar:

  1. Ett helt klart läsvärt inlägg, igen. Tack för tipset!
    I mina ögon kan man aldrig mäta livskvalitet i pengar. Detta varken i inkomst, sparkvoter eller hur mycket/lite man spenderar på olika saker. Finner också detta vara tämligen ointressant, eftersom olika boenden och sociala situationer kan driva de olika parametrarna åt olika håll, utan att möjlighet till en direkt påverkan finns. Vi skulle inte klara oss utan två bilar, absolut inte utan en bil i alla fall och samtidigt så finns inte ekonomi att besöka krogen, ta weekendresor osv. Vår sociala situation (med barn och ytterligare på väg) och boende på landet gör att vi troligtvis lever ganska olika liv, du och jag så vi står nog för den kategori människor du jämför dig med... men till skillnad från dem så har vi inga sportkanaler. ;)

    SvaraRadera