måndag 18 augusti 2014

Förändringar i portföljen

Detta är en reviderat inlägg från gårdagen "Kort om förändring av portfölj"

Jag har gjort en del omskyfflingar i portföljen förra veckan så tänkte jag skulle kommentera det.
1. Jag har sålt hela innehavet av Hexatronic á 17,4 kr per aktie
2. Jag har köpt för motsvarande summa Malmbergs elektriska á 100,5 kr per aktie
3. Jag har delsålt BankNordik och köpt för motsvarande summa Spar Nord Bank

Allmän syn på portföljen:
Jag har fram till i början av sommaren legat 100% investerade i aktier i min portfölj. Detta då jag ständigt hittat nya och spännande bolag till lågt pris att investera i. På senare tid har jag haft svårare att göra detta samtidigt som mina innehav gått uppåt (med några undantag). När jag fått svårare att hitta bolag har jag dels tröttnat en aning på att leta nya och även märkt att jag successivt flyttat kriterierna en aning ("p/e 15 verkar inte längre vara så dyrt"). För att göra det enkelt för mig och skydda mig från min egen dumhet har jag därför valt att allokera allt nysparande till likvider. Konsekvensen blir att jag nu försöker "tajma" marknaden en aning. 

Nysparandet plus försäljning av Fortumaktier gör att min nuvarande likvid uppgår till runt 20%.


Portföljförändringar
Hexatronic:
Se inköp. Här får ni gärna anklaga mig för kortsiktighet och dåligt grundarbete men faktum är att jag faktiskt inte ändrat min syn på "triggers" och syn på kortsiktig framgång för bolaget utan jag är rädd för det långsiktiga. Min grundsyn var att Hexatronic kommer gynnas av den fiberutbyggnad som nu kommer ske fram till 2020, framförallt mot villanätet och även stadsnäten. Detta tillsammans med att bolaget var skuldfritt, gjorde en bra vinst (sedan förvärvet i våras) och handlades till under p/e 10 (för nästkommande helår) gjorde att jag slog till.

Det som förändras är att jag är rädd för att investeringarna i själva kablarna och utrusningen kommer gå ner snabbare än själva utbyggnationen. Exempelvis har redan stadsnäten dragit ner investeringarna. Och när väl en kabel är i marken håller de rätt länge (skulle anta över 20 år åtminstone), vilket gör att affärsverksamheten helt kan kollapsa om investeringarna slutar. Det kanske inte sker i år direkt, men nedgången i totala investeringar (stadsnät+villa) kanske börjar redan nästa år. Det var en risk jag inte kunde leva med utan valde därför att sälja.

Malmbergs elektriska:
Malmbergs elektriska är ett familjeägt grossist- och proffsbutikkedja inom elektronik. De har allt möjligt och förutom att de är konservativt finansierade, alltid går med vinst och växer tänker jag att de kommer gynnas av den byggboom inom bostäder som börjat ta fart i Sverige. Negativt är dock att de köper in all elektronik i utländsk valuta (således kommer påverkas negativt av svag krona). Jag köpte en mindre post i bolaget inför rapporten på torsdag.

BankNordik och Spar Nord Bank:
Se historik BankNordik här och Spar Nord Bank här. Kortfattat så har den danska bomarknaden gått igenom en allvarlig kris och bankerna sitter fortfarande på en mängd osäkra lån. För att hela tiden återspegla mängden osäkra lån gör bankerna nedskrivningar av deras bolånestock. Det betyder dock inte att de skriver av lånet mot kunden, utan endast att de sätter den som ytterst osäker och därmed tar en förlust i resultaträkningen för lånet. Alla banker i Danmark tar en stor mängd nedskrivningar varje kvartal, vilket gör att resultaträkningarna är väldigt nedpressade. Det som nu sker, när bomarknaden går upp igen, är att nedskrivningarna minskar (runt 2004/2005 var de faktiskt positiva) och min tro är att de kommer gå mot noll igen inom några år. Anledningen till att jag växlade från BankNordik till Spar Nord Bank är att trots att BankNordik en aning billigare pris gäller fortsatt principen för båda och jag gillar helt enkelt Spar Nord Bank bättre (att de är ungefär 5 ggr större spelar också in).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar