tisdag 17 september 2013

Fortsatt uppgång av bostadspriserna

Både mäklarstatistik och kth boprisindex visar på fortsatt uppgång på den svenska bostadsmarknaden. Det kanske inte var så oväntat. Vi har fortsatt låga räntor och konjunkturen ser ut att vända uppåt. Framförallt hushållens förväntningar på sin framtida ekonomi och på bostadspriserna är väldigt positiv så därför stiger priserna.

Det som jag tycker är lite intressant är vilka värden en prisuppgång skapar. I mitt eget bassenario för att äga en bostads räknar jag med en långsiktig uppgångstakt på cirka 2% per år. Med 85% belåning (vilket var min ingångsbelåning) ger det en avkastning på eget kapital på 13% per år. Vilket jag tyckte var bra samtidigt som jag behövde någonstans att bo, så därför köpte jag en lägenhet. Läs här hur jag hanterar riskerna i att äga mitt boende.

Det som nu sker och har skett är att bostadspriserna har stigit cirka 10% per år. Vilket ger med samma belåning en avkastning på 66% per år. Visserligen sjunker ju avkastningen i och med att det egna kapitalet blir större men ändå det är rätt sinnessjukt vilken pengamaskin boende kan vara.

Jag har ingen aning om hur bostadspriserna kommer utvecklas på medelkort sikt (2-5 år) men jag vet att de kommer gå upp långsiktigt (min livstid) och förmodligen under kort sikt (0-2 år). Samtidigt är jag nettoköpare av bostad och under tiden jag kan bara konstatera att jag redan nu blivit miljonär på att bo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar