onsdag 22 maj 2013

Riskklasser

Jag tänkte gå igenom mitt ramverk för riskklasser

Varje Ja på följande påstående ger 1 riskpoäng. Totalt antalet riskpoäng ger riskklassen. Så om det blir Ja på alla så ger det en riskklass på 3.

- Jag bedömer att det finns en risk för att mitt case dröjer längre än vad jag tror.

- Jag bedömer att det finns en risk för att historiskt EPS kan vara för högt då industrin går igenom en strukturomvanlig som leder till att inte tidigare lönsamhet kan uppnås igen.

- Jag bedömer att det finns en risk för att mitt ägande genom nyemission eller på annat sätt kan spädas ut.

Det finns givetvis en del andra risker involverade i att äga bolag och aktier. Men de flest försöker jag undvika i mina köpkretiner. Denna riskklassificering styr hur mycket jag köper av en viss aktie och kan påverka när jag köper en viss aktie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar