måndag 27 maj 2013

Äga sitt boende - Bra eller dålig affär?

Då jag äger en bostadsrätt tänkte jag förklara hur jag ser på mitt innehav. Det har sedan början av 2000-talet varit tal om bostadsbubbla. Problemet med bubblor är att de alltid fram till den tid de spricker är rationella och kan underbyggas med argument. Och det är nästintill omöjligt att förutse på vilken nivå bubblor spricker. Vilket gör att även om man har rätt i sak kan man ändå förlora på att agera mot bubblan.

Boende - I grund och botten måste alla bo någonstans, och det gäller oavsett konjunktur eller prissättning. Så valet står mellan att äga sitt boende eller att hyra en bostad, från någon som äger ett boende.

Så ska man äga eller inte? Alla argument som inte handlar om tajming talar för att äga sitt boende i Stockholm, och för den delen alla andra platser med nettoinflyttning.

Så här fungerar det (inflation):
1. Jag bor i en hyresrätt: Min hyra är 5 000 kr per månad. Varje år så räknas hyran upp med inflation (eller mer). Nästa års blir hyran 5 100 per månad.

2. Jag bor i en bostadsrätt. Mina avgift är 2 000 kr per månad. Min räntekostnad är 3 000 kr per månad. Då endast föreningens avgift räknas upp med inflationen blir nästa års hyra 5 040 kr per månad. D.v.s. runt 1% mindre total kostnad vid allt annat lika för en bostadsrätt än i hyresrätten.

Då nästan alla som äger sitt boende även ligger belånande ger det en hävstångseffekt (lånet förblir  samma men eget kapital ökar med tillgångspriserna). Ex. du har eget kapital på 15% och tillgången ökar 1% ger den en avkastning på runt 7%.

Men,
I Stockholm finns det även en rad andra saker som driver upp priser. Nämligen: 1. Hyresmarknaden är reglerad och inte effektiv. 2: Nettoinflyttning utan tillräckligt bostadsbyggande, vilket driver upp relativpriser på boende.

Med det sagt. Jag har ingen aning om det är rätt eller fel att köpa bostadsrätt i Stockholm just nu. Priserna är onekligen rätt höga och har stigit länge. Men i längden så är det rätt att äga sitt boende (allt annat lika).

1 kommentar:

  1. Instämmer att äga sitt boende kommer över tid att bidraga till nettoförmögenheten, kortsiktigt kan det gå hur som helst liksom med aktiemarknaden.

    SvaraRadera