lördag 8 juni 2013

Sparkvot - policyändring

Jag funderar på att införa en striktare krav på mitt sparande. Problem jag försöker lösa är att jag sparar mer än planerat varje månad. Det kan tyckas som ett lyxproblem men jag har börjat märka att jag väljer bort att göra saker för att jag tycker de kostar pengar. Det är väl inget jättestort problem i ett kortsiktigt perspektiv men jag vill inte att mitt liv endast ska handla om att spara pengar. Och, det kan bli ett socialt problem i längden ifall man uppfattas som snål.

Så min läxa inför juni är att helt enkelt att tvinga mig själv att göra av med alla pengar på lönekontot (mitt sparande är redan överfört). Återkommer hur det gick =)

2 kommentarer:

  1. Jag strävar efter att spara 65% av nettolönen.

    SvaraRadera
  2. Tycker det är svårt att veta vilken nivå som är rimlig. Möjligt att jag justerar upp den senare igen. Men policyn är ett sätt att komma runt tankebanan att varje spenderad krona är en förlorad krona.

    SvaraRadera