måndag 17 juni 2013

Ändring i ramverket pågång

Sitter och läser Seth A. Klarman's Margin of Safety. Riktigt intressant och bra påbyggnad i min "value-investing-lärobank". Tidigare har jag läst Graham's the Intelligent Investor, Buffet's årliga aktieinvesterarbrev och Munger's blandande skrifter mm.

Två förändringar på gång:

1) Jag kommer sätta ett absolut avkastningsmål

2) Jag kommer avveckla min referensportfölj men fortsätta att följa upp min prestation mot SIXRX.

Anledningen till varför jag väljer SIXRX (Avanza Zero) är att min alternativa investering. Om jag inte skulle ha valt aktier själv skulle jag ha lagt allting i Avanza Zero. Tidigare tanke var att SIXRX skulle kompletteras med andra indexfonder som avspeglade de marknader jag investerat i. Men efter omtanke så väljer jag att avveckla den idén. Jag skulle aldrig ha investerat exempelvis i en dansk indexfond och i en finsk indexfond som enskilt investeringsobjekt, så varför göra det bara för att skapa en referensportfölj?   

Ändringen kommer frigöra den facila summan av runt 6 000 kr till nästa investeringstillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar