måndag 24 juni 2013

Bevakningslistan

Det börjar ju nära sig lön igen och bernanke har tillsammans med sina kinesiska kollegor varit vänlig nog att sänka inköpspriserna. Denna gång kommer jag även att allokera summan jag hade i referensportföljen.

Nedan följer min bevakningslista. Jag har givetvis utvärderat fler bolag innan jag kommit fram till den här listan och fler bolag finns på min egentliga "övervakningslista". Men då jag inte tidigare har tvingas återge den strukturerat för andra så följer här endast ett urval från de bolag jag redan äger aktier i och som jag troligtvis kommer öka mitt innehav inom.

Jag har från förra gången ändrat NEPS för Danske Bank med 0,5 DDK per aktie (se tidigare inlägg)


Bolag    Valuta      NEPS     P/E        Mot. pris   Kurs         K/M        Riskklass
SSAB SEK 8 10 80 34,84 44% 3
Danske Bank DDK 14,5 12 174 97,2 56% 1
Spar Nord Bank DDK 5 12 60 35,50 59% 1
Fortum EUR 1.6 12 19,2 13,88 72% 1
Clas Ohlsson SEK 6,5 15 97,5 85,75 88% 0

SSAB börjar se rejält billig ut. Exkl. goodwill så handlas nu SSAB nära sitt egna kapital på 33 SEK / aktie. Men, stålbranschen kämpar med en grym överkapacitet som ständigt växer och vikande efterfrågan. Dessutom är stål en strategisk produkt för stater vilket kan leda till att de subventioner olönsamma företag (och håller uppe produktionen) under en längre tid.

Det lutar snarare åt att jag imorgon ökar i de två danska bankerna Danske Bank och Spar Nord Bank. Både har ungefär samma K/M och jag behöver diversifiera något från Danske Bank. Spar Nord Bank har även ett mycket bättre EK/Utlåning mått än Danske Bank vilket borde minska risken för dem att åka på samma smäll som Danske Bank gjorde förra veckan från finanstilsynet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar