fredag 29 juni 2018

Portföljsammanställning Q2 2018

Nedan följer utgående portföljsammanställning för första halvåret 2018:

Aktieportfölj
Bolag/aktie      Valuta         Antal           Portföljandel  
AbsolentSEK44516%
AcandoSEK8002%
ApetitEUR802%
Bredband2SEK4500013%
CastellumSEK1604%
HandelsbankenSEK2004%
Lehto GroupEUR1002%
PolygieneSEK5001%
ICASEK1508%
NilörngruppenSEK2404%
SampoEUR807%
SkanskaSEK1204%
TopDanmarkDDK13510%
TescoGBp270016%
LikviderSEK-3%

Hittills i år är viktad totalavkastning: +17% (SIXRX: 3%, Avanza Zero: -2%) - Värdeökning 75 tkr. Värde på portfölj: 0,5 miljoner 

So far so good får man nog konstatera att förändringen av portföljstrategin har varit. I korthet går den ut på att vara fullinvesterad (likt en fond) och bestå av minst 15 innehav. För att bli fullinvesterad direkt valde jag att ta ut 100 tkr ur portföljen i början på året. 

Under första halvåret har Absolent (+60%), Tesco (+25%) och B2 (+25%) bidragit mest till portföljen.

De förändringar som skett sedan nyår är att H&M såldes av helt i slutet på januari. Innehavet uppgick under en tid till mitt största innehav, men efter försäljningssiffrorna i december började jag sälja av aktier. Bolag står inför större förändringar än vad jag först anade och efterföljande rapporter har bara förstärkt min bild av detta.

Andra förändringar är mindre minskningar i B2, TopDanmark, ICA och Sampo. De ska ses som justeringar för att öka antalet innehav i portföljen. Hittills kan jag konstatera att det inte varit lyckat (de jag sålt har gått upp och de jag köpt har gått ner), men det är allt för tidigt att säga.

Nya innehav är Handelsbanken, Lehto Group och Polygiene. För Polygiene finns vidare läsning på aktiefokus. Analysen för Handelsbanken är att både banken och svensk bank i stort har gått ner under en tid, trots att intäkterna faktiskt inte minskat. Bolånen fortsätter att öka samtidigt som bankerna handlas med direktavkastning på 7-8%. Handelsbanken har ett starkt varumärke och lokal närvaro. Så det blev lite för billigt att låta bli även fast jag köper att handelsbanken kanske inte är bäst på IT och att det finns en risk för kreditförluster i Sverige framöver. 

Är helt klart nöjd efter första halvåret även fast jag förväntar mig en lugnare takt framöver. Hur har det gått för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar