torsdag 20 augusti 2015

Inte lätt att vara stringent

Har gjort några förändringar i portföljen. Inser att jag omsätter portföljen för mycket nu för tiden, men har svårt att hålla mig inaktiv. Jag fattar köp och säljbeslut på allt för lösa boliner, vilket beror på att jag dels inte tänker igenom besluten och dels på att allt är sinnessjukt dyrt vilket jag gör att jag blir nervös så fort det går neråt. 

I grunden handlar det om nollräntan, väldigt låg ränta, är här för att stanna och att man därmed måste skruva ner vad man anser är "billigt". När jag tidigare tyckte att Bahnhof var billigt vid p/e 10, ska jag nu tycka det är billigt vid p/e 19? Att ha sett bolag som man tyckt varit OK prissatt gå upp 50% gör att man också vill vara med i uppgången. 

Har nu sålt av alla mina innehav förutom Tesco och ett nytt innehav Havyard group (som handlas till P/B 0,4 - med en kassa som motsvarar börskursen). 

Jag ska även ta och fundera på hur jag på ett strukturerat sett ska förhålla mig till inköp och försäljningar. Exempelvis Tesco känner jag mig rätt säker på att jag aldrig kommer sälja oavsett hur det går, hur ska jag kunna sätta upp samma barriärer för andra bolag jag tror långsiktigt på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar