måndag 9 februari 2015

I väntan på rapporter och bättre tider

Tänkte bara kommentera de nyheter som har skett i Mr Green och i Qbank. Mr Greens meddelade i förra veckan att de kommer göra en avsättning på 108 miljoner för skattetvisten i Österrike. Måste säga att jag blev en aning förvånad att inte nyheten påverkade mer. Men chocken har väl lagt sig och folk börjat titta framåt istället. Bolaget som sådant växer på bra. Ska bli spännande att läsa Q4-an även fast jag vill höja varningens finger för besvikelser då de föregående år drog upp marknadsföringskostnaderna rejält runt jul och nyår. Ser under året fram emot Q3 2015 som kommer vara den första rapporten utan avskrivning av kundavtal. Därmed kommer resultatet att höjas med runt 4 miljoner per kvartal, eller runt 0,125 kronor per aktie. Icke kassaflöde, jag vet. Men resultat som skjuter i höjden av "oklar anledning" brukar ändå vara positivt.

För Qbank så vet jag inte riktigt vad marknaden håller på med. Men det är ju ett väldigt litet bolaget 30-60 miljoner i marknadsvärde. Tycker som sagt det verkar billigt på den här nivån och kommer verkligen inte att sälja min aktier på den här nivån givet den informationen som finns tillgänglig. Skulle ha ökat ytterligare om jag inte vore så förbannat riskavers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar