tisdag 18 oktober 2016

Inköp Nilörngruppen och ICA, sålt Novotek

Har sålt mitt innehav i Novotek och istället fördelat det på Nilörngruppen och ICA. Nilörngruppen, som ägamintid har lyft fram, går verkligen som tåget med en nära dubbling av Q3-resultatet från föregående år. Samtidigt värderas aktien, trots uppgång, till runt p/e 14 för helåret 2016. Det känns alltid surt att köpa något dyrt, men tvingande mig själv att köpa lite aktier. Är inte helt övertygad om att etiketter har någon vidare "moat", men bolaget verkar uppenbarligen ha träffat rätt i sitt erbjudande för tillfället och jag ser ingen anledning till att det ska förändras inom det närmaste halvåret. Med tanke på det starka resultatet lär de även höja utdelningen nästa år, vilket kommer driva upp kursen ytterligare. 

Jag passade även på att öka något i ICA som fallit tillbaka från nära ATH efter Q2-rapporten. Jag räknar med att de kan leverera ett resultat på strax över 17 kr per aktie, vilket gör att den vid runt 270 kr handlas till p/e 16. Inte super billigt, men väl värt ett köp. 

Novotek har jag sålt då det (1) bolaget är för litet (under 500 miljoner i market cap) och (2) det är ändå en rätt konjunkturkänslig verksamhet samt (3) de säljer mot industrin i Sverige, som är på nedåtgående. Med det sagt, de har fortsatt en stark kassa och Q2-resultatet var det inget fel på. Värderingsmässigt ligger de dock runt p/e 14, vilket är samma som Nilörngruppen, som växer kraftigt och är exponerad mot konsumentmarknaden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar