måndag 22 augusti 2016

Unnar mig lite spekulation i Malmbergs elektriska

Jag är som den trogna läsaren vet en långsiktig investerare (eller åtminstone försöker vara det). Ibland, emellertid, så unnar jag mig lite spekulation, dvs en kortsiktig position för att jag tror att något ska hända, eller att bolaget ska överraska på en rapport.

Nu har jag köpt lite Malmbergs elektriska, ett bolag som jag gillar skarpt, men som jag är livrädd för att äga när "den stora fastighetsbubblan" spricker. Om det verkligen är en bubbla, tvista som sagt de lärde, och förmodligen är det ett korkat tankesätt att bry sig om makrorisker (återkommer om 5-10 år om det). Hursom, på onsdag kommer bolagets Q2-rapport, som detta år är exklusive påsken. Dessutom kom det förra veckan in statistik som pekade på att antalet nybyggnationer (och pågående byggnationer) nu befinner sig på rekordnivåer. Jag tänker att de därför kanske överraskar positivt, eftersom kursen legat still i ungefär ett år.

De har tidigare haft lite problem med valutakurser och har väl lite problem med deras norska rörelse. Båda negativa faktorer bedömer jag dock varit rätt stabila under den senaste perioden, vilket gjorde att jag unnade mig en liten position.

88 aktier äger jag. Vi får se på onsdag hur det gick =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar