onsdag 4 mars 2015

Sålt Qbank

Det har framkommit en del alarmerande fakta angående Qbank, vilket har gjort att jag sålt av hela mitt innehav. Händelsen innebär också att jag framöver aldrig, med inga undantag, kommer gå in i bolag med ett market cap under 500 miljoner SEK i enlighet med tidigare etablerad regel. 

Det som har hänt i Qbank som har gjort att jag sålt innehavet.

1. Qbanks ledning har ljugit vid upprepande tillfällen bland annat angående tecknade av optioner och deras innehav. Senast i går när de återigen släpper en pressrelease om exakt samma sak som tidigare. Det får mig att undra vad mer de ljugit över, bland annat har en mängd samarbetsavtal trillat in som jag av egen erfarenhet vet brukar vara svårt att få till så på löpande band. Vidare får det mig att ifrågasätta de försäljningar som har skett och tillväxtakten framöver.

2. Qbanks ledning har begärt ett carte blanc till årsstämman där de både kan trycka ut nya teckningsoptioner till valfritt pris samt späda ut befintliga aktieägare med upp till 50% utan att precisera varför.

Nedan följer befintlig portföljsammanställning:

Aktieportfölj
Bolag/aktie      Valuta         Antal           Portföljandel  
Mr Green SEK 500 7%
Tesco GBP 2700 32%
Likvider SEK - 61%

Hittills i år är viktad totalavkastning: 8% (SIXRX: 13%) - Värdeökning 20 tkr
Värde på portfölj: 0,26 miljoner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar