fredag 13 mars 2015

Sabla tjänstepensionen

Vill bara göra ett kort inlägg hur irriterade jag tycker att tjänstepensionssystemet är. Inte nog med att de avkastar något otroligt dåligt så har de mage att ta ut hutlösa avgifter. Efter att ha haft en del extra/sommarjobb och fler än en anställning efter avslutade högskoleutbildning är jag nu även uppe i fyra olika försäkringar vid 30-års ålder. Hur kommer det se ut när jag når 55/65? Lär väl ha minst 10st, där alla bara suger ut pengar från mig.

Nä några förändringar måste ske. Föreslår följande:
1. Inför en sk. slaskregeln där alla försäkringar som är slutbetalda och under 25 000 kr automatiskt flyttas över till ppm-systemet eller har fri och kostnadsfri flytträtt till annan tjänstepension.

2. Inför enkel flytträtt utan arbetsgivarens tillstånd.
Tidigare arbetsgivare brukar inte vara så pigga på att starta upp ett konto hos Avanza bara för att jag ska få flytta mina pengar dit. Därför borde det inte vara deras val, det är ju i slutändan mina pengar. 

Eller vad tycker ni? Är ni inte irriterade hur systemet fungerar? Verkar som de som konstruerat systemet trodde att vi skulle jobba på Ericsson i 40år och inte byta jobb så ofta.

2 kommentarer:

  1. Tycker systemet är väldigt irriterande som du skriver. En annan lösning jag tänkt på är om alla hade ett tjänstepensionskonto som man tilldelas när man börjar arbeta automatiskt, som man får ha i valfri bank/pensionsföretag som klarar detta. Alla pengar som har med tjänstepensionen att göra skulle gå dit, från alla arbetsgivare.

    SvaraRadera
  2. Instämmer, inte bara så att gamla arbetsgivare inte är så intresserade av att öppna avtal med ex avanza, har även varit med om att tidigare arbetsgivare upphandlat pensionslösningarna via ex MM eller SP och att de då har möjligheten att förhindra att arbetsgivaren öppnar avtal med avanza (moat om något).

    SvaraRadera