måndag 5 maj 2014

Inför rapporterna - riskspridning

På onsdag kommer Q1-rapporterna för både BankNordik och Spar Nord Bank. Jag har tidigare avvecklat mitt Spar Nord Bank innehav då jag ansåg att aktien låg över min målkurs för bolaget. Och då investeringar var kategoriserat som ett Turn-around case ansåg jag att det var dags att sälja vid 62 kronor per aktie.

Efter Bahnhof rapporten idag så fattade jag dock ett beslut om att diversifiera en del (25%) av mitt innehav i BankNordik, genom att växla 83 aktier i BankNordik till 165 aktier i Spar Nord Bank. Bakgrunden till beslutat är följande:
(1) BankNordik har stigit över 10 procent inför rapporten och Spar Nord Bank har legat stilla sedan förra rapporten. 
(2) Inget nytt har egentligen framkommit på någon av bankerna.
(3) Jag gick i BankNordik av samma anledning som jag gick in i Spar Nord Bank, nämligen att det fanns en väldigt potential av vinstökning när nedskrivning av dåliga lån började gå ner.
(4) Spar Nord Bank har redan visat att de kan minska nedskrivningarna av dåliga lån och helt enkelt levererat bra siffror två kvartal i rad.
(5) Det finns fortsatt rum för ytterligare förbättring i Spar Nord Bank även fast uppsidan är helt klart mindre än i BankNordik.
(6) Bahnhof rapporten fick mig att inse att bolag ibland är lite som en atlantångare, saker och ting brukar tuffa på i samma riktning.

Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar