fredag 18 oktober 2013

Raketen Arcam

I normala fall så brukar jag försöka vara ödmjuk men i Arcam's fall så måste jag nog fortsätta med min tvärsäkra tvivel för aktien. Under de nio första månaderna har nu Arcam redovisat en vinst på ca 4 kr / aktie. Framtiden ser dock ljus ut då orderboken är nästan 100% större i år än för föregående år (11 istället för 6 system)

Men hur stor är total marknaden? Hur länge kan de växa med samma takt? Är konceptet skalbart? I sanningsnamn så tror jag de flesta som köper aktien inte har gjort sin hemläxa. Personligen ser jag en marknaden som är odefinierad med många okända variabler med okänt antal framtida konkurrenter som kan komma in. Heta marknaden tenderar ju att attrahera nya/större aktörer etc.

Arcam har mycket att leva upp till. Med en aktiekurs på 760 kr per aktie och ett optimistiskt estimat för 2013 handlas nu aktien till p/e 100 (eller runt 1% i earnings-yield). Bolaget kommer behöva fyrdubbla vinsten inom de närmaste 2 åren för att komma ner i en mer "normal" värdering av ett tillväxtbolag. Och även om de lyckas med det kommer du endast få 4% ränta på dina pengar om det inte fortsätter att växa. Så du köper något som ligger minst 2 år bort, förutsätter problemfri tillväxt och sedan accepterar att du får 4% per år på insatt belopp. Är det rimligt? You tell me! Vore kul att höra från någon Arcam ägare hur ni ser på saken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar