onsdag 14 augusti 2013

Danske bank och Spar Nord Bank

Mina två innehav av danska banker: Danske Bank och Spar Nord Bank har nu kommit in med sina Q2 rapporter.

Båda visar fortsatt på minskade impairments of loans. Danske Bank med -36% från Q1 till Q2 och Spar Nord Bank med -13%. Danske Bank passade även på att öka basintjäningen med 1% medans Spar Nord Bank minskade med -3%. Båda minskade på Net fees. 

Före impairments handlas nu Danske Bank på en estimated earnings-yield för 2013 på runt 14% (E-PRE-IMP: 16bDDK) och Spar Nord Bank på 20% (E-PRE-IMP: 1050mDDK). Med EPS för 2013 ligger estimated earnings-yield på runt 6,6% för Danske Bank och 8,4% för Spar Nord Bank.

Så, varför äger jag Danska Banker? De är ju inte med EPS för 2013 speciellt attraktivt värderade? Jo, anledningen är ju helt enkelt att jag tror att nedskrivningar av lån kommer fortsätta att gå ner pga. att bostadsmarknaden (privat, affär och lantbruk) i Danmark har stabiliserats och kommer börja stiga igen. Nedskrivningarna kommer att gå ner och när bostadspriserna stiger så kommer även basintjäningen att börja stiga.

Så för att sammanfatta. Båda rapporterna har konfirmerat min syn att det går åt rätt håll. Jag är inte speciellt orolig över basintjäningen och net fees då de lär följa efter när konjunkturen väl tar fart och hittills har de varit hyfsat stabila.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar