måndag 20 maj 2013

Startläge del 3 - Innehav

Nu är det äntligen dags för min nuvarande innehav. För närvarande är det ganska lågt då jag förra året satsade i princip hela mitt sparkapital på att köpa en bostadsrätt samt renovera den. Men med en hög sparkvot så ska vi snart se till att det snart går upp igen. Mitt mål är att ha minst 400 000 i aktier/finansiella tillgångar innan jag fyller trettio (om 2 år). För att nå upp till det innebär det att jag måste ha en avkastning eller ökat sparande (utöver redan planerat sparande) på 75 000 kr.

Jag har delat upp mitt innehav i två delar. Dels en aktieportfölj som jag försöker få överavkastning med (dvs. över SIX30RX eller andra relevanta index) och sedan en referensportfölj (som fungerar både som en som hedge:ning och referens).

Aktieportfölj - A
Bolag/aktie      Valuta         Antal           Portföljandel  
Clas Ohlsson SEK 103 17%
Danske Bank DDK 79 16%
Fortum EUR 215 48%
Spar Nord Bank      DDK           150 12%
SSAB SEK 80 7%

Utveckling sedan 31/12: 13%

 Referensportfölj
Bolag/aktie           Valuta          Antal            Portföljandel  
Avanza Zero          SEK        46          100%

Utveckling sedan 31/12: 17,3%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar