tisdag 28 maj 2013

Äga sitt boende - Att hantera risker

Jag äger en bostadsrätt i Stockholm. Personer som äger en bostadsrätt i Stockholm blir ofta rätt idiotförklarade av ekonomibloggar p.g.a den höga skuldsättningen och den historiska prisutvecklingen, som ligger högt över utvecklingen av disponibel inkomst. Så jag tänkte här förklara lite mer på hur jag ser på riskerna som finns.

Tidigare så har jag redovisat för varför det brukar vara förmånligt att äga sitt boende i längden. Men det tar inte bort faktumet att en felaktig tajming av ett bostadsrättsköp kan få ödestigna konsekvenser på din privatekonomi. Så hur ska man hantera riskerna?

Så som jag ser det finns det risker inom: Bostadsrättsföreningen, mina räntekostnader, prisutvecklingen på lägenheter. 

Så här har jag agerat:
Bostadsrättsföreningen - jag är medlem av styrelsen. Vi har låst upp hyresintäkter med indexuppräkning på de lokaler vi har mellan 5-10 år, vi amorterar av skulden och vi har låst upp lån mellan 3-8 år. - Minimal risk för avgiftshöjning inom de närmaste 5 åren.

Räntekostnader: Jag har bundit mina lån i 5-år på 2,8%. Och amorterar det som krävs. - Minimal risk för ökade kostnader inom de närmaste 5 åren.

Prisnedgång: Jag sparar mellan 100-200 000 kr per år. Till det har jag en buffert på mellan 20-30% i kapitalinsats (beror på hur man värderar lägenheten). Jag bor heller inte i "mitt slutboende" utan vill gärna uppgradera till något större vilket gör att jag hellre ser än nedgång än en uppgång så länge den inte är allt för brutal.

Hur tänker ni? Eller sitter ni alla i hyresrätter?


2 kommentarer:

  1. Varför kan man inte kommentera anonymt? Då hade jag gärna gjort det mer. //anonym :)

    SvaraRadera
  2. Det beror på min okunskap inom blogger =) Nu har jag ställt in så man även so anonym kan kommentera, så kommentera fritt!

    //BB

    SvaraRadera