onsdag 1 mars 2017

Säljer av delar av portföljen

Lite fram och tillbaka här. Behöver nog vara med om ytterligare en kris innan jag bestämmer mig ifall det här med tajming är hopplöst eller faktiskt går att uppnå. Jag tror nämligen att det kommer en kris inom 1-2 år och att jag hellre missar en uppgång än är med om en kraftig nedgång. I slutänden spelar jämförelsen mot indexen ingen roll ifall man ändå förlorar pengar.

I vilket fall som helst så har jag sålt av delar av portföljen så att jag nu har ungefär 50% kontanter. De innehav jag helt sålt av är Nilörn och Nolato. Jag har även hyvlat av stora delar av RailCare innehavet samt minskat något i NGS Group. Utesluter inte att jag säljer av ytterligare framöver.




3 kommentarer:

  1. Hur placerar du pengarna under tiden du är utanför marknaden?
    Gått i samma tankar men tycket det är svårt att hitta bra alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller de på sparkonto. Via Avanza ger det ca 0,3% och via Sbab ca 0,55%. Tycker man får funderna på vad det viktigaste är; att slå index eller undvika att förlora pengar. Så länge inte planen är att hålla pengarna 5-10 år utanför marknaden är ju inflationsfaktorn rätt begränsad.

      Radera
  2. Det jobbiga är ju om åren går och krisen aldrig kommer... Men jag kan förstå dig då jag själv börjat gå in på börsen i november. Svårt när allt är så högt värderat!

    SvaraRadera