söndag 29 december 2013

Sålt Drillcon

Jag sålde i dagarna hela mitt innehav av drillcon. Anledningen är att jag tror att kraschen i prospekteringsindustrin kommer påverka drillcons verksamhet i Sverige väldigt negativt inom den närmaste tiden. Drillcon skriver själva att deras verksamhet styrs av två saker: metallpriser och tillgång på riskkapital (till prospekteringsföretag). Under 2013 har de flesta prospekteringsföretag: Dannemora, Northland resources, Auriant mining etc kraschat. Även det större Lundin mining har minskat vinsten med närmare 35% hittills under 2013. Det finns en överhängande risk att fallet blir utdraget och att drillcon som underleverantör blir mer utsatt än vad det hittills varit.

Jag vet inte exakt vilka kunder Drillcon har eller ifall de lyckas leva sig igenom krisen. Att drillcon endast omsätter ett par hundra miljoner och endast finns i tre länder (varav ett redan går dåligt) samt det faktum att VD sålde halva sitt innehav under sommaren bidrar till mitt säljbeslut.

Jag gjorde ett dåligt grundarbete innan jag köpte drillcon och tittade för mycket på historiska siffror.

Totalt gav det en negativ avkastning på 5,6% för affären

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar