söndag 16 augusti 2015

Vad är egentligen ett rimligt ränteläge?

"This time it's different", så lyder titeln på ekonomernas Reinhart och Rogoff debatterade artikel från 2008 om finanskrisen. En ringande slutsats är just den att före varje större kris så argumenteras det för att ekonomin denna gång fungerar på ett annorlunda sätt än tidigare, därför är priserna rationella och ingen bubbla finns. Jag talar förstås om det låga ränteläget och både bostad- och aktiebubblan som för eller senare spricker. Eller? Hur var det?

Det som jag tycker är intressant att filosofera över är vad egentligen en rimligare ränta vore? Eller kanske snarare, vad vore en rimlig avkastning vara på aktier? Det finns ju väldigt många svar på den frågan, men utan att springa iväg på rena värderingsspår vill jag bara utgå från en sak, nämligen inflationen.

Man kan tycka vad man vill om Ingves & Co och deras agerande under 2011/2012 då vi förmodligen hade för hög ränta. Nu verkar de dock vara fast beslutna om att få upp inflationen till de 2% som målet är på från runt nollstrecket idag. Om de lyckas eller inte vet ni lika bra som jag, men låt oss för diskussionens skull anta det.

Men, vad har det här att göra med aktier? Jo så här. I en artikeln jag läste på Avanza tidigare i våras stod det att det genomsnittliga p/e-talet låg på runt 20 nu, d.v.s. 5% i earnings-yield. Aktier värderas relativt rådande ränteläge. Så om vi bara för en kort stund antar att man vill ha samma reala avkastning över tid, eller åtminstone de närmaste två tre åren, för sitt aktieinnehav, då borde det betyda att det nominella avkastningskravet kommer gå upp från 5% till 7% inom de närmaste åren. Eller från p/e 20 till p/e runt 14. Eller satt i procent, runt 30% neråt... det låter ju inte helt kul. Så tror nog att jag fortsatt kommer ligga en aning likvid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar