onsdag 22 april 2015

Tesco - Q4: Taking out the trash

Idag kom helårsrapporten för Tesco. Istället för att jag ska repetera vad alla andra skriver, så kan ni läsa om key-take-aways här.

Det jag tänkte kommentera är det faktum att avskrivningarna av fastigheter var större än väntat, vilket i och för sig var väntat. Låt mig förklara varför. När det kommer in en ny VD och ska "göra om" bolaget från grunden, passar man alltid på att maximera förlusten, speciellt genom avskrivningar. Det fiffiga i det är att du alltid kan under ett senare skede göra tvärt om, nämligen uppvärdera tillgångarna igen. Och, så har plötsligt skapat en mirakel turn-around, plockar ut massa bonus och lever gott i några år. Precis så förväntar jag mig att Tesco kommer gå. De har en i grunden stabil affärsverksamhet, de säljer mat. På mogna marknader bör tillväxten vara lika med inflationen på lite längre sikt. Nu går de igenom en kris, rensar ut huset och planerar för återgå till tillväxt och stabila finanser. Eftersom aktiemarknaden hatar osäkerhet kommer uppvärdering ske ju mindre osäkerhet det finns kvar. Ge det 1-2 år så tror jag att Tesco utan problem är uppe på nivån 300-350 pence igen. Det är min gissningar i alla fall. Vi får väl se =)

1 kommentar:

  1. Ytterligare en sak med nedskrivning av fastighetsvärde är att det påverkar storleken på avskrivningen. Siffror som nämns är runt 100m pund per år i förbättrat resultat framöver, bara beroende på minskad avskrivning.

    SvaraRadera